ВСТАНОВЛЕННЯ ОХОРОННИХ СИГНАЛІЗАЦІЙ
Пограбували машину?! Або ви готуєтеся цього завчасно уникнути?
У моєї дружини 06.04.2015 у центрі Харкова двоє злодіїв пограбували машину...
І якось стало неважливим, що моя трудова діяльність у сфері ремонту та обслуговування автомобілів починалася в далекому 1998 р у фірмі "БНК", що спеціалізується ТІЛЬКИ на установці протиугінних систем та музики; і що ставили ми 2-3 сигналізації щодня (кожен з 3-х електриків-працівників фірми), 5 днів на тиждень (і так 3 роки! - близько 1000 сигналізацій було встановлено лише мною, - досвіду роботи у "клінічних умовах" вистачає); і що ставився я всі роки своєї трудової діяльності не формально (як це відбувається на більшості дилерських СТО), а вникаючи і в теоретичні, і технічні, і психологічні аспекти охоронних систем.
І навіть якось не важливими тепер здаються ВСІ слова, що багато разів вимовляються як для ВСІХ моїх клієнтів, так і для дружини.
Пропоную почати все від початку.
Історія появи автомобільних охоронних систем на пострадянському просторі починається, природно, з "лихих 90-х". Одними з перших і найвідоміших були "SUN-1", "SUN-2" та "CLIFFORD". У "SUN-1" кількість варіантів підбору коду була 128, у "SUN-2" - 512, "CLIFFORD" - не знаю, не пробував.
Що це таке? Пояснюю: у брелоку та базовому блоці (який стоїть у машині) "SUN-а", стояли технологічні перемички, частина з яких перерізалися в процесі виготовлення сигналізації і саме комбінацією цих перемичок задається ознака "своя - чужа" для системи. Таким чином, у партії з 256 шт для "SUN-1", і 1024 шт для "SUN-2", абсолютно однакових сигналізацій було по 2шт. Задати велику ступінь захисту не дозволяла елементна база на той час. Більший інтерес представляло те, що встановивши в брелок лінійку зовнішніх перемикачів, за допомогою яких можна було задавати вручну будь-яку комбінацію коду, абсолютно будь-яка людина отримувала можливість за певний час розкрити машину, на якій було встановлено "SUN". Найчастіше власники таких сигналізацій спостерігали, як на великій стоянці або у магазину він натискає кнопку на брелоку, а відгукується і його машина, і чиясь ще!
Враховуючи описані недоліки і завдяки досить потужному прориву в еволюції однокристальних мікропроцесорів, ці сигналізації стали витіснятися сигналізаціями ТМ "Cenmax", "Mongoose", "Spal", "Laser Line", "Alligator", "Spyball", "Sirio 777", "Pantera", "Ungo" тощо. Всі відомі типи та інструкції до них можна переглянути та завантажити: www.autoelectric.ru
Ступінь захисту від несанкціонованого доступу в новому поколінні сигналізацій підвищилася в рази завдяки розробленому алгоритму KEY-LOCK®. Але …… Фірма-власник прав на цей протокол запропонувала платити виробникам авто-сигналізацій їй гроші з кожної випущеної сигналки. Для виробників були запропоновані комплекти з мікросхем приймальної та передавальної частин, що реалізують захист даних від несанкціонованого доступу. Такий підхід дозволяв бодай якось гарантувати відсутність витоку інформації. Вже тоді стало зрозумілим, що умовно існує дві індустрії, що взаємно конкурують усіма доступними засобами та методами: "чорний" сектор і "білий" сектор. Для обох – це бізнес! Між ними ми, рядові споживачі. Але…
Виробники сигналізацій (як і будь-якого іншого товару, що виробляється в умовах надвиробництва та боротьби за ринки збуту) вважали невигідним ділитися з кимось на стороні. І було розроблено ряд самостійних захисних алгоритмів, звані псевдо- KEY-LOCK. Оскільки оригінальний алгоритм був запатентований, всі наступні, наскільки я розумію, технічно значно поступаються ступенем захисту. Плюс значна ймовірність витоку інформації на всіх стадіях виготовлення. У результаті, вже у 2000-х стала з'являтися інформація про появу про " граберів " від тих самих китайських виробників, як і самі сигналізації, замовлені різними брендами у Китаї. Причому, часто, вартість граббера була в кілька разів нижчою від вартості охоронної системи.
Приклад чорного та білого списку сигналізацій можна переглянути: www.forum .autoua.net
З технічного боку слід зазначити таку типову схему в охоронних системах на той час:
Як видно їх схеми, в автомобіль могли бути встановлені кілька окремих пристроїв, що функціонують незалежно один від одного і часто навіть різних виробників. Я наводжу це до того, що існує загальновідомий факт, що будь-який виробник має вдалі та невдалі моделі. Грамотний установник мав можливість вибирати компоненти для інсталяції та визначати під час встановлення ступінь їхньої взаємодії:
Скажімо, очевидно, що в даній схемі пейджер, що має максимальний радіус дії радіоканалу (який є найуразливішим місцем для несанкціонованого доступу, тому що дозволяє на достатньому видаленні, не привертаючи нічиєї уваги за допомогою технічних засобів просканувати та проаналізувати тип, алгоритм і елементну базу кінцевого пристрою), є односпрямованим пристроєм, тобто. він передає інформацію тільки від авто до Вашого брелока у разі тривоги! Тобто сидячи в квартирі в зоні видимості паркінгу великого супермаркету, зловмисник фізично не міг просканувати Ваш автомобіль. А Ви, сидячи в офісі, за 500 метрів від стоянки, у разі тривоги інформацію на пейджер отримували.
Кількома роками пізніше, після стійкого входження в наше життя, на зміну радіо-пейджерам 1-го покоління прийшли GSM-пейджери. Приклад того, що я встановлюю: www.potencial.lg.uaПристрій, який вирішує проблему сповіщення про проникнення у Ваш автомобіль у будь-якій точці світу Ви не знаходилися. Була б зв'язок. Коротко : на 3 забиті в пам'ять (при встановленні) номери мобільних телефонів надсилає SMS (із зазначенням причини спрацювання) та дозволяє прослухати, що відбувається в машині через вбудований мікрофон. Подробиці про інші смаколики на сайті у виробника.
Ще один дуже важливий момент: на брелоку Вашої сигналізації повинні бути окремі кнопки для встановлення та зняття охорони. Чому?
Підійшли до розгляду алгоритму злому за допомогою граббера.
Приклад того, наскільки все просто, якщо не хочеш працювати, а жити красиво хочеться:
КУПИТИ КОДГРАБЕР: www.agentgrabber.com
І мотивація у хлопців правильна: "Ми не грабіжники, ми просто вказуємо на слабкі місця в охоронних системах". Нагадує в дуже грубому наближенні нацистську мораль: "Ми не вбивці та кати, - ми санітари, звільняємо суспільство від слабких та хворих".
Алгоритм: Ви намагаєтесь поставити машину на охорону, граббер перехоплює посилку і видає перешкоду або псує посилку. Машина не реагує на зіпсовану команду. Ви натискаєте кілька разів, намагаючись досягти результату. Граббер досить трьох послідовних команд, щоб обчислити алгоритм кодування. Третю посилку він пропускає непошкодженою, машина стає на охорону, Ви йдете у справах. Злодій натискає кнопку, формується наступна посилка і машина знімається з охорони. Так все працює при постановці – знятті однією кнопкою.
При двох роздільних кнопках на пульті сигналізації алгоритм працює трохи інакше:
- Якщо Ви - нервовий або розтяпа (або дуже поспішайте), коли після зіпсованих перших двох команд сигналізація не стає на охорону, Ви, не розуміючи, що відбувається; починаєте натискати всі кнопки поспіль на брелоку (в тому числі і "зняття"), а граббер просто запам'ятовує їх усі. Потрібен просто більший обсяг пам'яті пристрою. Далі - все те саме.
- Якщо Ви уважні або недовірливі (розуміючи, що відбувається щось дивне) і просто розвертаєтесь і їдете в інше місце після невдалої спроби з першого разу поставити машину на охорону. У злодіїв вихід один - їздити за Вами, доки не запишуть 3 ПОСЛІДОВНІ команди на зняття з охорони. Та ще й вони повинні перебувати в радіусі дії сигналізації.
- А у більш якісних сигналізацій неширпотребівського сегмента, наприклад, "Laser Line" крім двох брелоків є електронний ключ і приймальне гніздо в машині до нього, які дозволяють з паузою в кілька секунд (для відкриття - закриття авто) поставити та зняти охорону Без брелока. І ось тут приходить розуміння того, що виробники автомобілів не даремно роблять дуже маленький радіус дії штатних сигналізацій (3-10м). Адже тоді зловмисники повинні бути у Вас за спиною, щоб "рахувати" код.
От ми і підійшли до скандалу,що тихонечко вибухнув років 10 тому :
Виробники авто-сигналізацій спочатку почали готувати громадську думку, а потім приступили до рекламування, виробництва та продажу так званих сигналізацій із двостороннім зв'язком. Це ті, які в одній брелоці поєднують і пульт керування, і пейджер.
Якби загалом за значно менші гроші Ви отримуєте весь той набір функціональних вузлів, наведених на схемі (крім віконного інтерфейсу). Навіть автозапуск!
ВСЕ фахівці в цій галузі, хто розбирався в нюансах і у кого залишалося сумління, БУЛИ КАТЕГОРИЧНО ПРОТИ! Я за ці 15 років не встановив жодної такої сигналізації. Чому?
Сигналізація, щоб розуміти, чи знаходиться брелок у зоні її видимості, кожну секунду (у грубому наближенні) посилає на брелок кодовану команду та приймає від нього відповідь.
Тобто. радіоканал майже завжди відкритий у радіусі, приблизно, 300м. Ломай-не хочу!
Тобто, підходячи до Вашої машини, зловмисник з далекого, вже заздалегідь, знає, розкриє її чи ні.
Тобто хтось, усвідомлено чи по дурості, відкрив величезну лазівку всередину Вашої машини!
Зверніть увагу, за Ваші ж гроші! І якщо раніше, зі звичайним брелоком, тільки від Вашої уважності та знання чи незнання залежало, розкриють Вашу машину чи ні, то у сигналізаціях із двостороннім зв'язком тепер нічого від Вас не залежить!
Тепер окремо про автозапуск: це така коробочка, завдяки якій:
- Ви можете прийти і взимку сісти, скажімо, після філіжанки кави, випитої в затишному кафе, у вже прогріту машинку;
- Ви можете вийти із затишного кафе, після випитої чашки кави, і побачити, що на вашій (вже прогрітій) машинці поїхав хтось інший!
Вся справа в тому, що для того, щоб автозапуск працював у принципі, йому потрібен ключ від Вашого авто, в якому знаходиться чіп штатного іммобілайзера. Його поміщають у спеціальну коробочку, яка називається "модуль обходу штатного іммо".
Проходить Злодій повз Вашу заведену машину, в якій ще й нікого немає і думає: "Сигналізацію скромно, як два пальці об асфальт. Ключ від штатного іммо цей Лох для мене десь у машині теж залишив! Величезне йому людське спасибі за машину! Без Лоха і життя погане!"
Тепер про останній міф: MULT-LOCK:
Це механічна охоронна система, яка блокує кулісу перемикання коробки передач.Все б нічого, та ось тільки:
- Ще в 2005-2006 рр. в журналі "Авторевю" була опублікована стаття, в якій розповідалося про чарівний інструмент у європейських магазинах вартістю в 50Є, призначений для слюсарів-ремонтників (тих, що у нас називають "ведмежатниками") і відкриває MULT-LOCK як ті а два пальці об асфальт;
- Звернули якось увагу, що на Land Cruiser 100, що приїхав на установку сигналізації відразу після установки MULT-LOCK, поруч із заблокованою лаштункою стирчить ручка роздавальної коробки, у якої було положення N. Ставиш ручку в це положення, чіпляєш машину на шнурок і їдеш, куди тобі треба. Виходить, потрібно ставити одразу 2 MULT-LOCK?
- MULT-LOCK блокує верхню, видиму частину куліси. Один раз, наступного дня після встановлення MULT-LOCK на 140-й кузов MERCEDES, дзвонить господар машини: "Приїхав до Києва, поставив машину на стоянку, переспав ніч, вийшов заводити. Завелася, взявся за кулісу, а передача не вмикається (коробка - автомат).І куліса якось легко переводиться з положення в положення.Виявилося, коли встановлювали MULT-LOCK знімали проміжну тягу, що йде від куліси до самої коробки і не до кінця заклали стопор. Стопор у дорозі загубився і після того, як людина увімкнула паркінг, потяг взагалі зіскочив. Ставиш руками лапку селектора передач коробки на заведеній машині в положення драйв (іноді навіть якщо знизу немає моторного захисту, це можна зробити не відкриваючи капот) і їдеш, куди тобі потрібно.
Все, що я написав вище, жодною мірою не доводить непотрібність або марність охоронних систем. Навпаки. Я намагаюся показати, що "незнання законів не звільняє від відповідальності"! До вирішення абсолютно будь-якої проблеми потрібно підходити хоча б з її вивчення. Або з "провідником".
Золоте правило охоронних систем: "Жодна система не захищає на 100% від розтину або угону". Чим якісніші елементи системи та грамотніша її інсталяція, тим складніше і довше доведеться працювати Злодії!
ВІДЕО-ролик того, як розкрили та пограбували машину моєї дружини за 32сек.
Хроніка події: Сигналізацію їй поставили до знайомства зі мною. І то був подарунок. І 5років вона мені відповідала, що їй дуже подобається брелок. І що це дуже зручно, коли і брелок, і пейджер – 2 у 1. Забрали планшет та шубу. І тільки тоді вона мені запитала: "Ну як же вони могли так швидко МЕНЕ пограбувати?"
"ТАК ТИ Ж САМ(А) ВСЕ ДЛЯ ЦЬОГО ЗРОБИВ(А)!!!"
З урахуванням усього вищевикладеного можу запропонувати свою точку зору, як має бути організована протиугінна система автомобіля.
Золоті правила:
- Те, що зручно тобі, зручне і викрадачу, і злодії. Хоча з цього не випливає, що охоронну систему потрібно робити максимально незручною для всіх. :);
- Не провокуй на розбиття скла або розтин машини,- намагайся нічого не залишати в машині;
- Система охорони від проникнення та система захисту від угону або бандитського нападу - дві АБСОЛЮТНО різні системи з абсолютно несхожими нюансами в установці;
- Охоронна система повинна тільки охороняти, максимум - зачиняти двері та вікна.
Тепер докладніше. Як відомо з життєвого досвіду, недостатньо навчити людину виконувати чисто механічну роботу: перемішати якісь компоненти при приготуванні їжі, різати та шити при пошитті одягу, скручувати дроти певних кольорів при встановленні сигналізації. Можливо, але недостатньо.
Недостатньо, т.к. тільки щось осмислене і передане від себе особисто в технологічному процесі має право на "довге, щасливе та плідне" життя. Творчий початок, якщо хочете.
Бо, на мою думку, лише творчість передбачає професійний підхід у роботі. І лише професіоналізм може протистояти професіоналізму з протилежного боку, спрямованому на завдання Вам матеріальних збитків.
А якщо ви думаєте, що проти нас з Вами діють не професіонали, Ви помиляєтесь.
Або повірте мені на слово, або поставте собі за мету і посидіть в інтернеті кілька тижнів і вивчіть питання.
Отже...
- Охоронна та\або протиугінна система повинні бути: а) надійний (термін експлуатації не менше 5 років – середній термін експлуатації авто, тобто до покупки наступного авто); б) з мінімальним радіусом дії - що ускладнює процес сканування - підбору коду; в) з мінімальним, але достатнім набором функцій - т.к. існує цілком закономірна залежність кількості відмов і збоїв системи в цілому від складності програми "чим простіше, тим надійнішою".
- Установка для охоронних систем повинна передбачати: а) не блокуємо ланцюга, розрив яких під час руху авто може призвести до аварійної ситуації, на що багаторазово вказували закордонні технарі (заблокували бензонасос - глухне мотор - немає вакуумного підсилювача гальм - немає гідропідсилювача керма - і це все при виході з повороту на швидкості 160 км ч - представили!?); б) те, що охороняє, - лише закриває машину. Відкриває або штатна сигналізація\центральний замок, або ще одна, друга (так, так друга, простенька!) сигналізація, що набагато ускладнює процес підбору коду та відкриття машини. в) повідомлення господаря про стан системи, розкриття машини, автозапуск та інші "прибамбаси" повинні бути паралельними, незалежними системами і не повинні жодним чином створювати "проломи" в системі безпеки в цілому ; г) при знятті системи з охорони відчиняються тільки водійські двері, що виключають можливість раптового влучення всередину сторонньої особи (Ви контролюєте ситуацію повністю, а не "як пощастить"!).
- Установка для протиугінних систем повинна передбачати: а) алгоритм роботи системи працює від моменту включення запалення до моменту його вимкнення ( йдеться про те, що якщо в момент включення запалення виявиться цілеспрямовано розірваний ланцюг між моторним блоком управління та блоком ідентифікації ключа ( имммобилайзера ) внаслідок того, що бездротова мітка відсутня в салоні, а дістатися до іммо можна тільки зі зняттям торпедо, вигнати Вашу машину швидко, навряд чи стане можливим. б) бажано щоб блокованих ланцюгів було хоча б 2 - одна як писалося вище ( вона передбачає "складності" для викрадача на етапі проникнення в машину, коли Вас там немає спочатку, так званий класичний викрадення Друге блокування має бути з вбудованим датчиком руху та блокувати подальший рух у разі, якщо Вас викинули з машини вже заведеної (так званий розбійний напад); в) поза ситуацією, коли запалення включено, протиугінна система не повинна подавати будь-яких ознак життя, бо це максимально ускладнює ідентифікацію системи і, отже, зводить нанівець можливість підготуватися до її відключення ( і взагалі: чим менше всяких фенечок від протиугонки стирчить зовні (світлодіодів, табло, кнопок аварійного відключення, сирен), тим вам же краще; г) блокування повинні бути обов'язково бездротовими. Тобто. швидке знаходження головного блоку протиугонки, його відключення не повинні призводити до відключення блокувань ( приклад : реле блокування практично будь-якої сигналізації управляється як мінімум одним дротом, що виходить з неї. Ідемо по дроту і знаходимо реле, видаляємо його, за 10 сек ставимо перемичку і машина поїхала ).
- Поєднання механічних та електронних захисних систем – це добре! Є байки про те, як один чоловік свій жигуль за задній міст ланцюгом на ніч чіпляв до скоби, що стирчала із залізобетонної плити на дорозі перед будинком. Непогана річ – замок на педалі для авто з механічною коробкою. Незручна правда. І MULT-LOCK можна встановити так, що розкрити його буде проблематично.
ЗАВЖДИ РАДИ ВАМ ДОПОМОГТИ! ВСІМ, НІЖ ВМІЄМО! Розкажіть про нас друзям.