ЕМУЛЯТОР ЛЯМБДИ
На всіх автомобілях, що відповідають стандартам ЄВРО-2 та вище, встановлюються каталізатори для зменшення кількості шкідливих речовин, що викидаються в атмосферу з вихлопними газами.
1 - корпус, 2 - ущільнення, 3 - стільники каталізатора
Елементи, що входять до каталізатора та продукти, що виходять з каталізатора
Весь внутрішній об'єм корпусу зайнятий або пористим керамічним монолітом, або металевою гофрованою фольгою, скатаною в рулон. Структура моноліту є звичайним фільтром, але вся внутрішня і зовнішня поверхня пор, що контактують з газами, покрита дуже тонким молекулярним шаром сплаву, який містить платину, родій і паладій. Пористість моноліту має велику площу поверхні, покритої цим сплавом з дуже дорогих металів, що в основному визначає високу ціну каталізаторів
У каталізаторі відбувається хімічна реакція, внаслідок якої потенційно небезпечний вуглеводень та окис вуглецю у вихлопних газах перетворюються на безпечні гази та водяну пару. Важливу роль відіграє температура, що витримується в межах 300-800 ° С. Якщо вона знижується до 250 ° С, хімічні реакції нейтралізації, CnHm, NOx, незважаючи на наявність металів-каталізаторів, не відбудуться. А при температурі близько 900°С починає плавитися та руйнуватися каталітична плівка.
На всіх бензинових моделях з каталізатором система живлення паливом замкнутого типу, тобто на підставі сигналу від датчика кисню, встановленого у вихлопній системі, блок управління постійно змінює час відкриття паливних форсунок. Метричне співвідношення паливної суміші, при якому відбувається її повне згоряння та у вихлопних газах відсутні шкідливі речовини, - це 14,7 вагових частин повітря на 1 частину палива.
Керамічні каталізатори є більш поширеними, ніж металеві, і менш дорогі. Основний недолік керамічного каталізатора - його крихкість.
Причини руйнування каталізаторів: 1. Механічна дія (удар по корпусу про проїзну частину); 2. Попадання води на корпус розігрітого каталізатора; 3. Нагромадження бензину в каталізаторі при неполадках системи запалення з наступним вибухом; 4. Неякісний (які мають у своєму складі різні добавки, наприклад, - тетро-етил-свинець або фероцерони) або етильований бензин, що потрапляють в камеру згоряння масло або антифриз, "ліві" технічні рідини, що використовуються з метою промивання паливної системи, перезбагачена паливна суміш, довга робота двигуна на холостому ходу. В результаті впливу вище названих факторів, крім втрати здатності каталізатора допалювати шкідливі домішки, відбувається засмічення каналів, що призводить до зменшення їх загального прохідного перерізу, втрати потужності і перегріву самого нейтралізатора, корпус якого може розжарюватися навіть до червоного кольору. Відомі випадки, коли від розжареного каталізатора розплавлявся алюмінієвий теплозахист і загорялося антикорозійне покриття днища.
Внутрішня температура несправного каталітичного конвертора настільки велика, що кераміка може сплавлятися і повністю забивати прохід для вихлопних газів. Ремонт двигуна після цього майже неминучий. Ще один неприємний момент – це керамічний пил. Керамічний блок старіючого каталізатора, незважаючи на його зовнішню цілісність і збереження своїх основних властивостей, потроху руйнується, і керамічний пил, що з'являється при цьому, потрапляє в камеру згоряння, а іноді, при розборі двигуна для ремонту, в циліндрах знаходять і невеликі шматочки кераміки. Знаходження в камері згоряння керамічного пилу призводить до передчасного зношування стінок циліндрів і, відповідно, до раннього ремонту двигуна. Такі неприємності можуть бути від деталі, яка на перший погляд начебто негативно себе ніяк не проявляє. Не дарма у Європі каталізатори змінюють через 100000 км. пробігу, незважаючи на те, чи робітник він чи ні.
У більшості автомобілів каталізатор розташований відразу за приймальною трубою глушника або спільно з нею, складаючи одну деталь.
Ознаки несправного каталізатора: 1. Зменшення "прийнятості" мотора, на авто з автоматичною коробкою передач (АКПП); відсутність перемикань на підвищені передачі або неправильна логіка перемикань; 2. Прогресуюче погіршення запуску; 3. Нестабільність неодружених оборотів; 4. Відчутне збільшення витрати бензину; 5. Наявність внутрішніх помилок самодіагностики Р0420, Р0430 – "неефективна робота каталізатора".
Вирішення проблеми: 1. Заміна на новий, що не дає гарантії, що після наступної "вдалої" заправки бензином ситуація не повториться; 2. Видалити каталізатор зовсім (проблема вирішується один раз і назавжди).
Щоб контролер управління упорскуванням "не помічав" відсутності каталізатора необхідно: 1. Програмне відключення контролю стану каталізатора (перешивка контролера); 2. Установка додаткового пристрою – емулятора лямбда-зонда. При цьому не відбувається жодної зміни в логіці роботи двигуна та АКПП (за її наявності).
На більшості сучасних авто встановлено кілька каталізаторів. Проблемними є ті, які встановлені першими, - їх необхідно видаляти. Каталізатори, які встановлені не в самому випускному колекторі (0.5 м і більше від двигуна) через зниження температури випускних газів практично не зазнають руйнації. Тому видаляти їх за відсутності видимих пошкоджень ми не рекомендуємо, оскільки вони продовжують виконувати додаткову функцію розсікача потоку випускних газів. У цьому випадку замість віддаленого першого каталізатора можна вварити просто шматок труби (без установки полум'ягасника, який, як правило, у майбутньому через таку високу температуру, знову-таки вигорить і його доведеться видалити).
Мікропроцесорні пристрої емуляції сигналів датчиків кисню:
1. Емулятор справного сигналу каталітичного нейтралізатора Var. B1S1OS. Використовує сигнал переднього датчика кисню (Oxygen sensor). Прилад емулює правильний сигнал "каталізаторного" датчика кисню, аналізуючи сигнал переднього датчика кисню (застосовується на більшості автомобілів).
2. Емулятор справного сигналу каталітичного нейтралізатора Var. B1S1LAF. Використовує сигнал переднього широкосмугового датчика збідненої суміші (LAF sensor). Прилад емулює правильний сигнал "каталізаторного" датчика кисню, аналізуючи сигнал переднього широкосмугового датчика збідненої суміші (Honda, Mazda, Nissan та багато європейських автомобілів).
3. Емулятор справного сигналу каталітичного нейтралізатора Var. B1S1AFRS
Використовує сигнал переднього широкосмугового датчика складу суміші (A/FRS). Прилад емулює правильний сигнал каталізаторного датчика кисню, аналізуючи сигнал переднього широкосмугового датчика складу суміші (Toyota, Lexus).
4. Емулятор датчика кисню двоканальний із зворотним зв'язком за тривалістю відкриття форсунок.
Встановлюється на автомобілі з ГБО, створюючи для блоку керування мотором (ЕСU) ілюзію роботи на бензині, емулює показання обох послідовно встановлених датчиків кисню, аналізуючи час відкриття форсунок.
Усі вище перелічені пристрої розроблені та виготовлені:
Інтереси яких в Україні представляє наша торгова марка.
ЗАВЖДИ РАДІ ВАМ ДОПОМОГТИ! ВСІМ, ЩО ВМІЄМО!